Julgodis - recept

Ni som är sugna på att baka lite julgodis så varsågoda!

Bounty:

50g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
200g kokosflingor

 

Garnering:
200g ljus blockchoklad

 

Blanda ihop allt utom kokosflingorna i en kastrull och låt koka i 5-8 min så det blir segt, tillsätt då kokosflingorna. Låt smeten svalna innan ni rullar dom till små bollar. Lägg upp bollarna på en bakplåt m. bakplåtspapper och låt stå kallt i minst en timma.

 

Efter det stått ett tag, smält chokladen över vattenbad och doppa sedan bollarna i chokladen och låt de yttligare stå kallt en tag innan servering.

 


Ingefärskola:

100g smör
2 dl socker
4 msk vetemjöl
1 dl sirap
2 msk ingefära

 

Penslar ett bakplåtspapper med lite olja och lägg det på en plåt. Blanda alla ingredienser utom ingefära i en kastrull och värm under omrörning. Koka i 5 min. När kolan börjar bli färdig är det dags att he ner ingefära. Rör om ordentligt och häll sedan upp smeten på plåten.

Låt svalna en stund och klipp sen kolan i lagom stora bitar.


KOMMENTARER

Sv: Vi tog drygt 30 stycken bilder på dom tror jag! ;) Ja, eller jag hittade kanske 3,4 som blev jättebra...



Puss

2010-11-29 // 11:18:34

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback