Mammasjuk, utvecklingsfas eller en tand på G.

Antingen är vi inne i någon slags utvecklingsfas eller så håller lillan på att få en ny tand. Annars har hon nog bara gått och blivit mammasjuk. Ja, det är inte lätt att vara liten. Det senaste dagarna har Sofi varit som en liten svans, hon håller hårt om mig vart jag än går, hon går och drar i linnet/tröjan för att hon vill bli buren.

Morgon gjorde hon redan kl 6 imorse, och tidigare har hon vaknat halv 5, 5 för att vara uppe ett tag och sedan sussa om igen. (?) Mammas lilla hjärta som sover så oroligt och har det besväligt. Vad det än är så hoppas jag att det fort är över, för hennes skulle (och våran). Det är jobbigt att inte veta vad som står på..

Sofis satt sig och ritade tidigare idag ♥ (Nu är det nog dags och fara och köpa hem lite kritor)

Jobb i höst?

Just skickat in min andra jobbansökan. Jag håller verkligen alla tummar att jag får nått av dom! Det skulle vara så skönt att äntligen få ett fast jobb och veta hur jag kommer jobba. Nu när Sofi ska börja dagis så är det faktiskt dags att gå ut och jobba lite mer än vad jag gör nu. Jag har sökt jobben så att jag kommer att börja i mitten på Augusti och i början på Septemer, perfekt start på hösten!

Ni får gärna hjälpa mig och hålla tummarna!

BVC besök 1år & 2månader

Efter ett besök av pappa/morfar drog vi iväg till BVC för ett litet väga, mäta besök. Nu väger Sofi 12,120 gram, är 81 cm lång och har en huvudfångst på 45 cm.

Gårdagens morsdag

Denna fina röda och vita bukett fick igår på morsdagen av min fina älskling. Gårdagen började med en underbart härlig frukost ute på balkongen, sen blev det en promenad till affären där vi köpte lite grönt till middagens grillspett. Kvällen avslutades med en PW med fina Eva.

Sol, sol. Underbara sol.

En dag spenderad ute i den härliga solen. Först hängde vi med fina Eva och busungen William för lite lek. Vi hade det super mysigt, dom har börjat leka så fantastikt bra ihop! Efter allt busandes for vi till mamma/mormor där vi fortsatte leka och intog senare middagen ute i det sköna. En underbar dag.

Världens bästa numera 4-åring

Hipp hipp hurra hurra! Idag fyller Izabelle hela 4 år, världens finaste kusin, dotter, gudbarn och storasyster.

♥ ♥ ♥

Härliga solen.

Det senaste dagarna har vi spenderat ute, med vänner eller enbart med oss själva. Det är härligt att solen har kommit, och jag hoppas även den består. Idag har vi för det mesta varit ute och det har varit så härligt! Jag och lillan har lekt ute på balkongen och ute på granngårdens lekpark, mot kvällen blev det en timmes powerwalk! Nu ska jag gå och sussa för imorgon väntar en hel dag på jobbet 7 - 21. Hoppas ni andra också har en bra dag ♥

Ny vecka nya möjligheter

Veckan började med lek och bus på en lekpark med underbart sällskap bestående av kompisarna Loie och William och deras mammor. Vi har saknat allt busandes med vännerna. Väl hemma blev det middag och sedan tog sig mamman i huset en liten vila medans far & dotter for ut på ännu mer utelek.

Imorgon väntas jobb, från morgon till kväll. Jag kommer nog vara en levade zombie imorgon då man gör morgon redan strax över 5. Längtar dock efter att få komma till jobbet, där ligger sommarschemat som jag länge väntat att få kika på! Det är skönt att veta lite före om hur det kommer se ut.

Vardag

Jag har aldrig känt en sån otrolig hemlängtan som jag de senaste dagarna gjort. Vi har haft fantastiska 2 veckor i Lund spenderat med syster m. familj! Det har verkligen varit super trevligt att få vara på semeter och bara få koppla av och få komma bort från vår vardag men hemma är hemma, och det är verkligen som man säger 'Borta bra men hemma bäst.' Jag rent av sken när jag steg innanför dörren igår, och jag kunde inte slut le av hur glad jag var att vara på hemmaplan.

Nu är vi hemma och vi har redan träffat ett x antal av folk, och mer besök blir det. Jag har saknat så mycket, min familj, mina vänner, min säng, mitt kaffe, mitt bloggandes, min vardag helt enkelt. Det ska bli skönt när vi kommit in i våra rutiner igen, speciellt lillans, men det får vi ta lite successivt.

14 månader ♥

Nya ord "kow" (kow, ett på somaliska), "kam" (kom), "gung" (gunga), "babor" (babuur, bil på somaliska), "ut" (ut), "gå" (gå) mm.
6de tanden har kommit, 7/5
Har börjat slå på tårna medans hon går, hon snurrar runt och försöker hoppa.
Hon älskar att gunga, det är den nya tingen! Hon vill "gung, gung, gung" om hon får säga det själv.
Har börjat gå och vrida på spisknapparna (trodde vi skulle skippa det då hon inte haft något intresse men nejdå hihi, tur vi har lås)
Anvd ff strl. 80/86
Vill enbart äta helt själv, vi får absolut inte hjälpa till. Då blir det matvägring, har man stark vilja så har man haha. Detta resulteras oftas med mat fulla golven och väggarna, gladd i håret, ansiktet och hela kroppen ;-)
Har lärt sig dricka ur pipmuggen själv, stolt Sofi!
Har för första gången sovit hela natten helt själv i sin säng! 5 dagar hittills.
Kan rörelserna till 'imse vimse spindel', 'klappa lilla magen' och 'lilla snigeln'.
Varit på sin första semester i Lund, även första gången utomlands i Danmark.
Åkt flygplan, tåg och båt för första gången.
Varit på sitt första tivoli där hon åkt karuseller.
Börjat flörta, med båda ögonen hihi
Nya läten "Bä" (Bä som fåret) "Mu" (Mu som kossan)
Inte nog med att hon lossas skratta så har hon nu börjat lossas gråta haha!

Besök på 4H gården

♥♥♥

Idag blev ett besök på 4h gården och barnen älskade det. Det fann allt - tuppar, höns, kor, grisar, hästar, får, getter, kaniner, gåsar och en liten katt hihi!

Lekparkshäng.

Idag har vi för det mest tagit det lugnt! Det har varit varmt men det har även blåst. Efter lite lek här utanför gick vi vidare till en av granngårdarnas lekparker för ombytesskull och självklart för ännu mer lek. På dom gårdarna fanns det stora rosa körsbärsträd som Izabelle ba' älskar.

Lycka

Vi har det underbart härligt här i Lund, vädret har alltid legat på topp med lite kalla vindar. Kvällarna är underbart härliga! Ikväll tog vi en lång kvällspromenad i parken här nedan och det var så skönt, fler kvällspromenader kommer det definitivt bli.

Måste berätta om en sån underbar grej som hände idag. Vi var och kikade i en jätte, jätte gamal kyrka här i stan och nere i källaren fanns en önskebrunn, en brunn som man kastar ner i en krona baklänges i och får lycka ni vet. Vi stod först och kikade lite när andra kastade ner kroner och tog sedan fram en krona och ställde oss bakåtvänd och slängde i kronan, vi lutade oss sedan för att kika och sviissh så flyger en napp i haha! Sofi bestämde sig också för att få lycka i livet, genom att kasta i det dyrbaraste hon äger :-)

Sofi njuter till max. Varje morgon börjar vi med frukost sen går vi ut på framsidan för lite lek i lekparken. Allt från gunga, leka i sanden och åka ruchkana. En perfekt lekpark för små.

Iväg på en liten familjesemester

Check √

Idag har vi tvättat, städat och packat. Vi vill ju självklart ha det rent och fint när vi väl kommer tillbaka, så vi bokade tvättsstugan för att få bort det stora tvättberget som låg utspritt över hela sovrummet. Städade hela lägenhetern och började packa. Tacka gudarna för listor, älskar listor. Annars hade jag nog glömt det mesta.

Ska bi skönt med en liten semester. Vi ses på 2 veckor gott folk! Ha det så bra i Umeå ♥ ♥

Födelsedagsfirande.

Igår fyllde min äldsta syster hela 23år! Det firades med ett "jag mår hon leva" telefonsamtal och senare för fika med gäster. Innan det hämtade jag och lillan upp kusin Izabelle på dagis och sen innan hemgång for vi och gungade lite.

Gårdagens valborgsmässoafton.

Gårdagens plan var att på förmiddagen ta sig ut och leka och ev. äta lunch ute med Eva och sonen Willam. Eftersom det har dag efter dag varit sånt härligt morgon väder tänkte vi utnjytta det men otur som vi har var inte alls lika fint som det varit flera dagar i rad. Vi for ist ut på en liten promenad och svängde av på en lekpark så Sofi iaf fick gunga lite.

Efter Sofi's nap for vi över till Elin där vi blivit bjuda på middag. Där spenderade vi hela kvällen framtills det var dags att gå ut och kika på majbrasan, som även iår var fjuttigt liten. Sofi är inte så speciellt intreserad men det är trotts allt en tradition att gå och kika på majbrasan. Förra året låg hon och sussade sött i vagnen hihi! Nästa år är det säkert lite roligare :)

Bjuder på en bild från förra årets majbrasa. Skillnaden är bara att det var lite(mycket) mer snö runt om men storleken var densamma haha.